Saturday 9 March 2013

Manusia dan Alam

Assalamualaikum & selamat pagi.


kelmarin saya dan ahli kumpulan pergi ke beberapa tempat sekitar daerah johor untuk mencari makulmat dan idea mengenai projek reka cipta kami. tapi,  kalini saya bukan nak cerita pasal perjalanan projek kami lagi, tapi saya nak cerita pasal lain.


hari ni saya nak share satu video yang satu jumpa melalui blog kreatif  Cisdel mengenai hubungan manusia dengan alam yaitu serperti flora dan fauna. hubungan manusia-alam takboleh lari sampai bila bila pun sebab kita hidup saling bergantungan antara satu same lain.

ok, video ni dihasilkan oleh Steve Cutts dan di muat naik ke dalam laman Youtube pada Disember 2012. walaupun baru je lagi di muat naik dalam laman tersebut, tetapi bilangan viewers video itu mencecah 2.5 juta tontonan. mungkin dari segi jalan cerita video yang berdurasi 4 minit itu yang memberi impak yang berguna kepada semua masyarakat di dunia ini. 

mari la luangkan masa nonton video pendek ni. hanya 4 minit saje dari masa anda. 



berikut adalah antara petikan comments dari viewers :

''Man ... destroyer of worlds ... empty and pathetic creature with a brain ... too advanced for this world ...''

''sad but true''

"You white men are lost ... You ... You can not understand the Earth ... Too many stupid questions ... Your presence on this earth will soon end ... You do not have a sense, you do not have a purpose, a direction! "

"Where the green ants dream

''let me ask, after seeing this, is anyone going to do something about this?''

nampak ?

kesan nye kalau kita sambil lewa je tak menjage alam sekitar.. saya share kan video ni sebab mungkin ada hubungkait nya dengan subjek rekacipta kami ni. apa yang saya belajar lepas menonton video pendek ni ialah, jika  kita ingin menghasilkan sesuatu reka cipta ; ianya haruslah bersesuaian dengan konsep dan prinsip alam. seperti tidak memberi mudarat kepada alam sekitar dan juga kepada manusia.

banyak lagi video video menarik yang boleh kita search melalui internet. jadikan internet sebagai medan perantara ilmu yang bermanfaat dan jangan sekali pun kita salahguna kan ia.

Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment