Monday 25 March 2013

Pemilihan warna dalam reka bentuk

Assalamualaikum,


hari ini saye nak share pengetahuan mgenai warna..bukan warne warni kehidupan,,,tapi warne warni yang berkaitan dengan sesebuah pemilihan warne dalam sesuatu produk...

pernahkah kita bfikir kenapa kebanyakan syarikat syarikat besar amat mementingkan warne dalam logo atau  cetakan produk mereka? adakah syarikat syarikat besar ini selalu menukar-nukar warna tema pada setiap kali proses percetakan dan penghasilan produk dilakukan..?? tidak kan? sebab mereka telah tetapkan satu warna rasmi dalam produk mereka yang dirasakan amat sesuai dengan produk mereka dan dapat mjamin n menarik perhatian pelanggan & pguna mereka..

apa kata jom kita tengok jadual psikologi warna melalui gambar ini -->

sumber gambar : sini

nampak kan? pemilihan warna yg penting dapat memberikan psikologi kpada setiap orang yang melihatnya. dan, gambar seterusnye juga menunjukkan yg setiap warna mpunyai makna dan psikologi sendiri. pemilihan warna sangat penting, kerana tak semua tempat boleh mgunakan warna yang sama sebabnye setiap warna bbeza beza ransangannya. 

ada warna yg bile kita tenung lama lama dapat tenangkan jiwa kita, tapi ada warna yg bile kita pandang skejap je pun tapi mbuatkan pemikiran kita kusut..

itu sebabnya dan hikmahnya dunia ciptaan The Almighty, Allah s.w.t ini berwarna warni :) , untuk menampung kekurangan n kelebihan sesama yang lain.


sumber gambar : sini


sekarang, kita semua dah dapat pengetahuan mengenai warna kan? ape kata, lepas ni jom sama sama pilih warna yg sesuai untuk psekitaran kita. bukan saja mberi psikologi yang sihat n baik kepada diri kita, malah jugak kepada orang yg berada di sekeliling kita..becoz sharing is caring, caring is kindness.

lepas ni sewaktu nak buat rekacipta, jangan lupa untuk pemilihan warna yang sesuai dengan reka cipta yang nak dhasilkan ini..

*sedikit info: perasan tak kenape ada yg eja 'color' atau 'colour' ?? kenape ye? yg mane satu betul ni? ok, perkataan color & colour same sahje maksudnye, n keduanya boleh diguna dlm english.. yg bezanye ialah English Amerika gune 'color' and English British pulak gune as 'colour'... <-- info ni lecturer math kat matrik, cikgu nuraini yg bgtahu dulu..

see? me no u true colors deeply all in out tru ze color



sekian sahje kali ni, thankyou for reading.
Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment