Saturday 23 February 2013

#1 Santai Minda

Assalamualaikum..

petang petang yang sempoi angin berbahasa ini, eloklah kita tenang kan minda jiwa dan raga dengan perkara perkara yang berfaedah. 

mari sejenak kita lihat idea kreatif pembungkusan produk yang sangat pintar dan kreatif.

Melalui packaging adalah salah satu cara yang sangat berkesan untuk menarik minat pembeli untuk membeli produk mereka. kali ini saya nak kongsikan contoh packaging produk yang sangat kreatif, praktikal dan pintar.

----------

lambakan produk variasi jenama tetapi fungsi nya yang sama dan hampir mirip dengan produk lain membuat pengguna jemu dengan idea produk yang sama dan tiada keseronokan untuk mencuba produk produk yang suram dan terlalu common itu.

justru, pengurusan sesebuah kilang atau syarikat yang mengeluarkan produk produk untuk pengguna haruslah kreatif dengan idea yang segar dan dapat compete dengan produk produk jenama lain.

contohnya, dapat dilihat di negara negara asia terutama japan dan korea masing masing berusaha untuk menaikkan mutu produk mereka dengan pelbagai penghasilan idea yang kreatif dan praktikal sekali gus menggalakkan pembelian dari pengguna pengguna negara masing masing.

----------

jom tengok contoh packaging produk yang unik, dengan idea yang sangat kreatif,

:
:
:

peelable bottle 'botol yang boleh dikupas'

kotak tissue yang ceria ber'perisa' buah buahan

bungkusan asam masin yang unik

packaging butter yang sangat unik dan praktikal
senang..tak payah cari pisau sapu dah 

benang colour. lawak lawak. terlalu kreatif tapi masih praktikal

kotak sabun basuh versi mini washing machine

air minuman bertenaga
tapi menakutkan

...

dan banyak lagi contoh packaging produk yang sangat kreatif dan cool. kalau nak tengok contoh contoh lain, tengok dekat blog cisdel yang berinformasi dan  memberi banyak idea kepada minda kita. 

tapi, janganlah tiru bulat bulat pada produk yang sudah ada di pasaran. guna kan kemampuan berfikir sendiri melalui kemahiran idea yang boleh mencergaskan minda kita di samping memberi satu pengalaman baru dan kepuasan untuk diri sendiri.

...Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment